För 56:e året i rad öppnades i helgen slussarna till årets båtmässa i Göteborg. Och för den som är van att vara på mässa var detta någonting utöver det vanliga. Exempelvis kunde man på mässan testa flytetyg i en stor bassäng, någonting som verkligen var uppmärksamhet. Dessutom kunde man på mässan träffa Kustbevakningen, Sjöpolisen och larmtjänst.
På årets båtmässa var det även många scenpersonligheter på plats, både kända och okända. Samtliga delade med sig av sina erfarenheter och med konceptet ”Förverkliga dina drömmar” var det nog många som lämnade mässan med energi och (ännu mer) kärlek till båtarna.
Läs mer om båtmässan i detta inslag från Sveriges Radio eller i detta pressmeddelande från Svenska Mässan.
Att lyckas med sin mässa
Men en ska komma ihåg att även om denna mässa verkligen var storslagen, bland annat för att det fanns så mycket nytt och spännande – var den även lyckad just för att den höll kvar i det klassiska enkla. Att exempelvis ha ett bås på mässan där det helt enkelt delas ut information (oavsett vad informationen berör) är minst lika viktigt som att ha någonting ”mäktigt” som en pool med roliga aktiviteter. Ibland är det helt enkelt enkla broschyrställ från Displayexperten allt som krävs. Detta för att det ska vara lätt att få tag på information och att lära sig om det företaget vill förmedla. Om det är för avancerat blir det lätt att en ”skrämmer bort” målgruppen. Det självklart bästa för att lyckas med en mässa är så klart att kombinera det lite mer spännande med det klassiska och enkla. Vi bor i det lilla landet lagom och de må låta tråkigt men lagom är det absolut bästa för den som vill ha en framgångsrik verksamhet.
Se sett inslag från förra årets båtmässa.